Ce este marketingul viral?


Inainte ca internetul sa capete proportiile uriase de astazi, singura metoda de a promova un produs era prin intermediul mass media traditionale. Fie ca era vorba despre spatii publicitare in paginile ziarelor sau a revistelor, de clipuri video sau audio pe posturile de radio sau TV, oricine dorea sa-si asigure vanzari bune trebuia sa investeasca sume nu tocmai mici in aceasta metoda de publicitate. Cheia succesului pentru o companie consta in cat mai multe spoturi publicitare difuzate prin cat mai multe canale de comunicare in masa. Dar, o asemenea situatie avantaja, in primul rand, companiile mari, care aveau acces la sume uriase pentru a-si promova produsele si a pastra un monopol. Fiind limitat, spatiul publicitar era vandut in functie de banii pe care producatorii de bunuri si servicii erau dispusi sa-i plateasca. Astfel, producatorul mici rar putea concura cu jucatorii mari din domeniu.

Dar, odata cu expansiunea si popularizarea internetului, spatiul publicitar s-a marit pe masura. Acum oricine avea acces la un public de miliarde de oameni. Acest lucru a schimbat radical modul in care publicitatea era distribuita si cum avea sa influenteze grupurile tinta. In primul rand, detinerea unui buget de publicitate urias nu mai era o necesitate pentru reusita produsului. Daca ceva atragea atentia unui numar suficient de oameni, sansele erau mari ca o mare parte a utilizatorilor de internet sa constientizeze existenta acelui produs. Intregul proces se putea realiza fara consturi financiare pentru compania producatoare. Cei care ajutau la raspandirea numelui erau oamenii obisnuiti care preluau, neintentionat, rolurile sectorului de marketing. Ei deveneau astfel, agenti de vanzari. Datorita acestui public urias, o campanie sau un spot publicitar se putea raspandi automat, intr-un timp foarte scurt, unui numar de potentiali clienti mult mai mare decat cel oferit de mass media traditionale.

Un alt aspect important al rolului promovarii virale in industria marketingului este cel legat de competitie si monopol. Companiile sunt in permanenta disputa pentru banii clientilor, ceea ce reprezinta un lucuru bun pentru cea de-a doua categorie. Competitia continua are rolul de a genera produse noi, de o calitate mai buna decat precedentele. Dar, in cazut publicitatii prin mass media traditionale, costurile de promovare pot ajunge la cifre uriase, ceea ce ar limita drastic abilitatea unor companii mici de a concura cu cele mai mari. Astfel se putea instala un monopol al celor care isi permiteau sa cumpere spatiu publicitar, limitand drastic inovatia. In mediul urias al internetului, acest lucru este imposibil. Promovarea virala restabileste echilibrul dintre producatori in domeniul marketingului, eliminand cheltuielile uriase de promovare. Astfel pot supravietui si producatorii mici care, in ciuda fondurilor reduse de care dispuneau, in comparatie cu competitorii, pot deveni o competitie serioasa pe piata prin calitatea inovatoare a produselor lor. Promovarea virala elimina din ecuatie factorul financiar si restabileste parerea consumatorilor drept elementul cel mai important in promovarea produselor.

Internetul a generat o explozie de publicitate si promovare pentru toti producatorii de bunuri si servicii. Prin intermediul promovarii virale s-a inventat un nou standard de calitate: cu cat un spot publicitar este mai vizionat, cu atat sansele sunt mai mari ca produsul in discutie sa fie de o calitate mai mare.
Promovarea virala este defapt tehnica de marketing ce foloseste retelele sociale sau site-urile pentru cresterea brand-ului sau pentru alte activitati de marketing, ca vanzarea de produse. Promovarea poate avea diverse forme: sub forma unui clip video,text , imagini etc.

Promovarea virala nu doreste altceva decat sa trezeasca interesul utilizatorului ,prin diverse forme fie trezeste curiozitatea ,fie prin intriga sau chiar prin entertainment, asupra unui produs sau a unui brand .

Activitatea de PR (Relatii Publice)presupune promovarea unui produs, a unui brand sau chiar a unei persoane ,crearea unui imagini publice favorabile.

Promovarea virala datoreaza o parte din existenta sa si activitati de PR, iar acest tip de promovarea faciliteaza munca PR-istilor ,usurand-le munca ,deoarece e mai usor sa scrii un texte si sa-l incarci pe internet unde au acces milioane de oamnii,decat sa scrii un text sa-l memorezi iar mai apoi sa vorbesti in fata la 10 oameni si sa incerci sa fii comvingator ,si totodata acelasi text sa-l repeti si altor 10 oameni.

Promovarea virala nu este altceva decat o latura a activitati de PR. Daca pentru a promova un brand sau un produs este nevoie de clipuri video(reprezentand reclamele tv),mesaje clare si comvingatoare, benere,afise, la fel de importanta este si aparitia pe internet . Iar din clipa in care se ajunge sa vrei sa postezi ceva referitor la ceva pe internet nu este altceva decat dorinta de promovare a acelui ceva,prin urmare activitatea de PR.

Promoavrea virala nu este atceva decat o evolutie a PR-ului,trecerea la un al nivel , adaptarea PR la contextual actual.